ЗВЕРНЕННЯ Всеукраїнської асоціації громад до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України

27.08.2025

ЗВЕРНЕННЯ
Всеукраїнської асоціації громад
до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України


Всеукраїнська асоціація громад (далі – ВАГ, Асоціація) закликає органи влади, які формують та впроваджують державну політику у сфері адміністративно-територіального устрою (АТУ), до зважених, системних, публічних кроків при вирішенні питань АТУ, а також до залучення всіх зацікавлених сторін до формування та впровадження політики
у цій надважливій сфері. Підходи до цих вкрай чутливих питань мають бути цілком прозорими та зрозумілими, адже перспектива переформатування території максимально глибоко зачіпає інтереси як громади, так і кожного громадянина.

На жаль, інформація щодо майбутніх змін наразі поширюється виключно у соцмережах: йдеться про перелік 177 громад, які ніби мають зазнати переформатування, однак сам перелік ніде не опубліковано; йдеться про критерії спроможності, але ці критерії досі не закріплені законодавчо; йдеться про консультації в регіонах, однак формат і графік цих консультацій невідомий.

Ця інформаційна хвиля вже спричинила до збурення у середовищі місцевого самоврядування та до появи різноманітних чуток, оскільки немає жодної ясності щодо того, на яких засадах, коли і яким чином відбуватиметься анонсована у соцмережах оптимізація АТУ і головне навіщо це робити зараз. За відсутності офіційної інформації
з’являються дуже різні версії та домисли, аж до наявності корупційної складової у цих намірах влади.

Підхід Всеукраїнської асоціації громад до питань АТУ чітко зафіксовано у Стратегії ВАГ на 2025-2027 роки, яку було затверджено Загальними зборами ВАГ. У цьому головному програмному документі Асоціації запропоновано чітку і логічну послідовність кроків, покликаних забезпечити об’єктивність та справедливість при впровадженні змін:
Оцінювати спроможність територіальних громад слід тільки після завершення ресурсної децентралізації. Поки громади обмежені у праві розпоряджатися наявними ресурсами, не можуть адмініструвати місцеві податки, не мають доступу до необхідних даних, будь-які оцінки їхньої спроможності є дискусійними.

Відповідно, про зміну формату громад можна буде говорити лише тоді, коли буде чітко розподілено та розмежовано повноваження, завершено ресурсну децентралізацію та здійснено оцінку реальної спроможності ОМС. При цьому будь-які зміни формату громад мають відбуватися виключно на основі Закону про адмінтерустрій, у якому буде чітко визначено критерії, правила та процедури оптимізації АТУ.

Закон про адмінтерустрій та закони щодо ресурсної децентралізації є серед пріоритетних актів законодавства, що увійшли до Законодавчого порядку денного ВАГ – ще одного програмного документу Асоціації, який також було затверджено Загальними зборами.

Базуючись на власних рішеннях та реагуючи на інформаційну хвилю щодо можливих змін, Асоціація закликає Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України якомога скоріше повернутися до комплексного законодавчого забезпечення питань адмінтерустрою, а також ухвалити необхідні законодавчі акти щодо ресурсної децентралізації: це і принципи розподілу та зарахування ПДФО, і проблема адміністрування податків, і питання доступу до природних ресурсів – лісів, вод, надр, і не тільки.

До того ж, зараз абсолютна більшість ОМС свої вільні кошти, які могли б бути направлені на підвищення спроможності та розвиток інфраструктури громади, спрямовує на допомогу Силам Оборони України. З урахуванням згаданих чинників, принаймні до моменту завершення чи призупинення війни всі оцінки апріорі даватимуть занижені
результати спроможності ОМС.

Що стосується консультацій, то має йти мова про консультації саме з асоціаціями ОМС, а не з окремими органами місцевого самоврядування. Бо система місцевого самоврядування у діалозі з владою може бути паритетно представлена тільки через всеукраїнські асоціації.

ВАГ також вчергове наголошує, що не слід говорити про “укрупнення” громад, натомість слід застосовувати термін “оптимізація адмінтерустрою”. Бо окрім фінансово-економічних критеріїв, важливими є також критерії доступності послуг та згуртованості громади. Занадто велика громада – це не менша проблема, аніж занадто мала.

Ми щиро сподіваємося, що влада – як і у 2019-2020 роках – розпочне дійсно системний, публічний та інклюзивний процес, який у результаті допоможе усунути помилки, допущені при реформуванні АТУ, виробити чіткі критерії, правила та процедури вдосконалення територіального устрою. У підсумку, від цього мають виграти всі – громадяни, громади і держава. Всеукраїнська асоціація громад готова бути активним та конструктивним учасником цього процесу.

Жодного рішення про громади чи для громад – без громад та їхніх асоціацій!

Фото без опису

Поділитися: